Friday 3 February 2017

Tips Mengurangkan Bengkak Susu

Kali pertama kena bengkak susu teruk ketika menyusukan anak pertama. Saya mencari-cari tips mengurangkan bengkak susu ketika itu.  


tips-kurangkan-bengkak-susu-pengedar-shaklee-ipoh


Ini bukan bengkak susu disebabkan susu banyak tau. Bukan juga sebab tak sempat nak pam atau direct feeding dalam masa yang lama. Masa anda pam susu, susu tu tak nak keluar. Seolah – olah saluran susu tu seperti tersumbat dan ada penghalang.
Buatlah macam mana pun, susu tu keluar sikit je. 

Untuk pengetahuan anda, waktu ni hanya hisapan daripada mulut bayi sahaja yang dapat kurangkan bengkak susu dengan cepat. Tapi masa tengah sakit ni pulak lah bayi tak nak isap susu..kann?
Seksanya ya Allah, sakit tak tahu nak cakap macam mana.


Secara mudahnya, bengkak susu ni terjadi akibat daripada saluran susu yang tersumbat. Air susu tu tak dapat mengalir dengan lancar. Ada sekatan, tu yang menyebabkan payudara membengkak dan sakit. Bengkak susu ini disebabkan oleh ada duktus susu yang tersumbat.

Bagaimana agaknya untuk mengurangkan masalah tersebut?

Ok hari ni saya nak share serba sedikit beberapa tips mudah untuk kurangkan bengkak susu dengan cepat. Saya sendiri pun buat semua benda ni. Alhamdulillah memang banyak sangat membantu.

Saya harap, tips2 ini akan turun membantu anda juga 


Tips Mengurangkan Bengkak Susu

  • Kerap Susukan Bayi


Jika anda tidak bersama bayi, pastikan anda pam atau “kosongkan” payudara anda setiap dua atau tiga jam sekali.

Kalau bayi tidur terlalu lama, anda terpaksa kejutkan bayi dari tidur. Cara saya kejutkan anak saya, saya akan ambil tisu basah dan cuba basahkan kaki, lap dagu dia, lap telinga dia dan cuba sedaya upaya kejutkan juga.

Yang penting, pastikan bayi anda menyusu kedua – dua belah payudara. Sesi pertama penyusuan biar dia hisap bahagian sebelah sehingga dia puas dan lepaskan sendiri. Lepas tu sesi seterusnya baru bagi bahagian lagi sebelah pula.

Kalau anda tengah bengkak susu hanya sebelah sahaja. Beri bayi anda isap dibahagian yang tengah bengkak terlebih dahulu.

  • Menyusu Dengan Betul
Semasa anda tengah bengkak susu, mungkin keadaan areola anda akan menjadi keras. Anda boleh picit secara perlahan – lahan terlebih dahulu, lepas tu barulah anda mula susukan bayi anda.

Pastikan mulut bayi betul – betul di areola, jika bayi anda hanya mengisap dibahagian puting susu. Anda cuba tolakkan sedikit dagu bayi anda untuk memudahkan bayi anda membuka mulut.

  • Urut Payudara

Sewaktu bayi anda tengah mengisap susu, secara perlahan – lahan anda cuba urut payudara anda. Gunakan 2 atau 3 jari urut dari dada ke arah areola.

  • Mandi Dengan Air Panas

Jika menggunakan shower, biarkan payudara anda menghala ke arah pancuran air tersebut. Secara perlahan – lahan cuba urut payudara dari arah dada ke areola.

  • Menggunakan Ais Batu, Kain & Air Panas

Jika terlalu keras atau sakit, pastikan anda tuam tempat yang sakit tu dengan ais batu terlebih dahulu. Bagi melegakan kesakitan.

Selepas beberapa minit, rendam kain ke dalam air panas. Lepas tu lekapkan kain itu di payudara anda.

  • Pam Susu

Jika bayi anda sudah menghisap susu dan anda juga telah lakukan kesemua perkara diatas tetapi masih bengkak lagi. 

Nasihat saya, sila pam susu dan “kosongkan” payudaya. Susu tersebut boleh simpan dan dibuat stok.


  • Coli Menyusu Yang Sesuai

Sewaktu anda menyusukan bayi, anda seharusnya memakai coli yang sesuai. Cari coli yang selesa dan memberi sokongan pada waktu malam. 

Pilih coli yang tidak terlalu ketat dan pilih “cup” yang sedikit besar. Jangan memakai coli yang ketat dan bersaiz kecil.


  • Suplemen Lecithin

Jika tanya saya, saya sangat – sangat galakkan anda mengambil Lecithin.  Lecithin ni sangat bagus untuk melancarkan aliran darah dan saluran susu kita.

Bukan saya je yang cakap tau? International Breastfeeding Centre (IBC) pun 
ada mengatakan lecithin mampu untuk mengurangkan bengkak susu.


Lesitin adalah suplemen makanan yang sepertinya dapat membantu beberapa ibu untuk menghindari saluran tersumbat. Karena lesitin dapat menurunkan kekentalan dari ASI dengan meningkatkan persentase asam lemak tak jenuh ganda pada ASI. Lesitin aman untuk dikonsumsi, relatif murah, dan dapat bekerja setidaknya pada beberapa ibu. Dosisnya adalah 1200 mg empat kali setiap hari.


Jangan biar terlalu lama tau, takut terkena mastitis pula. Kalau ada gumpalan, lepas tu dibahagian gumpalan tu kemerahan dan terasa pedih sehingga anda boleh demam. Cepat lakukan sesuatu! 

Takut ada sebarang jangkitan kuman disitu. Lain pula jadinya.

Lakukan 8 Tips di atas dan amalkan Lecithin setiap hari untuk kurangkan bengkak susu dengan cepat dan selamat.

Melalui pengalaman sendiri, saya sangat percaya dengan teori bahawa ibu menyusu yang kerap kali diserang blocked duct, tetap perlu teruskan pengambilan Lecithin sepanjang penyusuan. Hanya dos Lecithin yang berbeza.


Nak order Lecithin? klik Disini dan Hubungi saya Farah Qurratun di 016.414.0985




ATAU



Anda berminat untuk menjadi pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya Farah Qurratun 016-4140985 jika berminat menjadi pengedar, kehadiran anda amat dialu – alukan!





SHAKLEE INDEPENDANT DISTRIBUTOR


ID NO :  987902
FARAH QURRATUN AINI
CALL | SMS | WHATSAPP : 016-4140985
COD : MERU IPOH, MANJOI IPOH, CHEMOR, TANJUNG RAMBUTAN IPOH, TAMBUN IPOH, PEKAN IPOH

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE