Wednesday 1 February 2017

Pengalaman Manis Bersalin Baby NN

Assalammualaikum...Selamat bersua kembali.. Alhamdulilah diberi kesempatan kembali aktif untuk menulis entri setelah selamat bersalin pada awal januari lepas..di saat tarikh entri ni farah masih dalam pantang 27hari.

Syukur..pengalaman bersalin dan berpantang kali ni sangat2 dpermudahkan walaupon ada dugaan2 di awal2 berpantang ..tapi alhamdulilah farah dah sihat dan boleh menaip entry nih...:)

Seperti tajuk entri..farah nak kongsi pengalaman manis bersalinkan baby NN nie..  Baby NN di lahirkan pada 6 januari 2017 pukul 5.44am seberat 3.0kg.. lebih berat dari abang nya dulu dan baby NN ni baby overdue 8hari... Alhamdulilah selepas 7 hari nama baby NN didaftarkan di JPN dan officially baby NN is Naureen Nafeesa Bt Fazuan Afandi.. Alhamdulilah syukur dah sepasang anak farah dan suami..boleh dah kot ye berehat sat...kikiki ;)

Disebabkan baby NN nie overdue ...false labour selalu datang...rasanya 3,4 kali jugak lah false labour nih...sebab tu sampai hospital terus 7cm sebb masih rilex lagi bila dah start sakit..

Due date farah sebenarnya 29 disember 2016 tapi baby tak nak keluar lagi dan inilah pengalaman pertama farah overdue..memang sepanjang hamil takde ape2 masalah yg timbul dan mybe tu jugaklah baby sedap tido dalam perut kan... :)  bila dah smpai due doktor beri tempoh 9 hari lagi dan kalau takde tanda2 bersalin 7hb februari kena masuk wad..dan di induce...huhuhu sgt menyeramkan..

Dalam tempoh 9 hari tuh..mcm2 lah doa ku panjatkan..paling2 specifik tak nak di induce..biarlah sakit bersalin tu datang secara normal..Alhamdulilah..Allah makbulkan doa farah. Malam 5hb januari sempat lah juga round 1 aeon klebang ipoh tu..mencari buku dan ronda2 dalam DIY.. masa meronda tu pon dah kerap2 ke tandas buang air kecil..lepas tu jalan pon dah slow sangat dan memang rasa sangat2 baby macam kat bawah dah.tapi gagahi juga jalan dalam aeon tu..sambil2 berkejaran dengan si abang baby niqrees nazzin..Lepas puas round 1 aeon klebang kami pergi makan western..kat kedai tu pon kerap ke tandas gak sementara pesanan nak sampai...sempatlah makan burger dan sehiris dua lamb chop adik..kikiki...

Lepas settle makan terus balik rumah...siap2 kan niqrees bagi dia tido. dalam masa tu pon dah rasa makin senak kat ari2...tapi masih boleh layan pm dan whatsapp customer..sambil2 borak2 dengan geng shaklee kat whatsapp jugak.. dalam pada tu jgk masih layankan diri ke tandas...buang air kecik air besar hehehe...tapi belom sakit cuma senak di ari-ari shj...

Dalam pukul 3 pagi baru start sakit..tapi masih rilex je ...sambil2 kira masa sakit tu sambil layan mata yg dah mengantuk...tapi sakit makin kerap dan application yg farah guna tu pon dah naik notice suh bersiap2 ke hospital..bila dah gitu terus kejut suami kata dah sakit..suami suh mandi dan bersiap.. dalam masa mandi pon stil boleh layan contraction lagi...haha..bila mandi contraction tu tak lah berapa sakit sgt...kurang sakit.. lepas mandi terus bersiap dan ke dapur rebus telur ayam kampung separuh masak..bancuh susu kambing kurma untuk alas perut..yelah nk berjuangkan kenalah ada tenaga. kemudian sempat juga farah telan 4bj ostematrik dan 2bj bcomplex shaklee sebagai usaha memudahkan proses bersalin.. Kol 4 pagi smpai hospital cek bukaan dan 7cm...apelagi terus lah ke labour room..macam tak percaya je nak kena bersalin dah hahaha... masa tu terfikir eh suami ku ada ke kat depan tu kang nk bersalin nurse panggil takde plak dye...hehe... alhamdulilah tak lama pastu nampak kelibat suami masuk dengan nurse...senyum lah kita kan...en suami teman untuk lahirkan zuriat dia..

Syukur Alhamdulilah lepas nurse pecahkan ketuban barulah rasa nak push tu dan 5.44am lahirlah puteri kami baby NN..hehe memang nangis bila suami cakap baby dah kuar syg...dan ketika tu dengar lah yang nurse beri salam Assalammualaikum kepada khalifah kecil ini...berderai airmata ketika tu...bersama2 teriak kan kecil dari bby NN...teresak2 farah nangis..dan moment paling indah nurse letakkan baby NN atas dada...Alhamdulilah syukur Yaallah.. sangat dipermudahkan dan cepat proses kelahiran baby NN ni... tiada satu ayat yang dapat mengambarkan rasa gembira di hati farah ketika itu...dan ciuman tanda terima kasih dari suami buat farah makin sebak.. Bukan senang isterinya nih nak lahirkan zuriat dia..semoga cinta suami ku kepada ku kekal hingga hujung nyawa..Amin.

Pukul 6.30pagi selesai semua proses keluarkan uri dan jahit,,,6.40pagi dibawa keluar dari labour room dan 8.30pagi naik wad bersama2 baby NN.. seronok gembira happy bila ditolak keluar bersama2 baby...

seterusnya pengalaman pertama menyusukan baby NN di wad.. part ni kita sambung di entri yang lain ya. Baby dah bangun untuk menyusu dan mandi...okeh semoga bertemu lagi kesayangan semua :)

Love,
Mama Farah




No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE