Thursday 16 March 2017

Cara Atasi & Rawat Bengkak Susu

Bengkak susu terjadi kepada ibu-ibu yang menyusukan anak. Bengkak susu bukan sahaja berlaku pada ibu-ibu yang baru bersalin malah ada yang anak dah setahun pon masih lagi kena bengkak susu.



pengedar shaklee cod ipoh



Bengkak susu adalah tanda positif yang payu dara menghasilkan susu untuk bayi. Biasanya bengkak ini akan terjadi pada waktu tengah malam hingga subuh. Namun ada juga yang terjadi pada waktu siang (mungkin kerana, tidak menyusukan bayi dengan secukupnya, atau terlupa  / melengahkan waktu mengepam susu.. Bagi ibu yang bekerja, amalan mengepam susu seharusnya membantu mengurangkan bengkak susu.



Cara Mengatasi dan Merawat Bengkak Susu



  • Elak tuam panas semasa breast bengkak dan sakit  - sebab tuam panas boleh membuatkan urat makin meradang dan bengkak makin bertambah. Tuam sejuk dulu (guna ice pack) sampai rasa kebas2 baru urut perlahan-lahan bahagian yang bengkak tu. Urut sampai lembut. Bila dah lembut, baru tuam suam2 panas. Jangan panas sangat ok. Teruskan urut bahagian bengkak, pastikan urut hingga ke nipple dan susu keluar. Jangan urut separuh jalan . Nanti tempat lain pula yang tersumbat. Buat sampai susu keluar lancar.

  • Elak letak kobis  - Walaupun itu petua orang-orang tua, kobis ni dipercayai ada enzim yang boleh mengurangkan penghasilan susu. Jadi, janganlah letak kobis ye. 

  • Elak memerah menggunakan pam semasa bengkak susu - Memerah guna pam boleh memarahkan lagi bengkak. Mesti perah guna tangan. Tangan kita boleh merasai setiap satu saluran yang tersumbat dan tangan kita juga panas boleh melancarkan aliran susu. Bila bengkak dah hilang, sakit dah kurang, bolehlah slow2 guna pam. 

  • Tukar posisi semasa direct feeding - yang membolehkan tangan ibu mengurut bahagian yang tersumbat. Hisapan baby sangat efisien menyedut susu yang paling dalam. Jadi, dengan mengurut bahagian yang tersumbat sambil baby menyusu, ia sangat membantu melancarkan pengaliran susu. 

  • Sila jangan bertangguh - Bengkak susu boleh menyebabkan FIL sejenis protein menghantar signal ke otak supaya susu tak perlu dihasilkan lagi atau kurangkan penghasilan susu. 

  • Berdoalah kepadaNya - Semoga dipercepatkan sembuh. 

Ibu-ibu juga boleh cuba lecithin shaklee untuk mengelakkan berlaku nya bengkak susu. Lecithin membantu melancarkan pengalira susu ibu.



Kalau berminat nak beli boleh terus Di Sini atau boleh hubungi Farah Seperti Di bawah 


SHAKLEE INDEPENDANT DISTRIBUTOR



ID NO :  987902
FARAH QURRATUN AINI
CALL | SMS | WHATSAPP : 016-4140985
COD : MERU IPOH, MANJOI, CHEMOR, TANJUNG RAMBUTAN, TAMBUN, PEKAN IPOH, KVLC IPOH & HRPB IPOH

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE