Thursday 10 April 2014

Sengugut Dan Rawatannya

OH SENGUGUT..SAKITNYA BILA MENYERANG !!! 


Terfikir-fikir apalah rawatan unutk sengugut ni kan...Seksanya rasa bila diserang sengugut ni kan...time period la satu masa yang sangat2 tak disukai untuk orang2 yang menghidap sengugut or period pain ni...Berguling2..menangis menahan kesakitan. Lagi parah amik MC sebab xboleh pergi kerja dan tak tahan dengan sakit tu...Last2 telan penadol berbiji2...

Haaaaaa..., sape tergolong dalam cerita diatas tue? ce ngaku..hihi..Ara pon sm gak..semua diatas tue Ara rasa pada setiap bulan..TAPI tue dulu sebelum Ara kenal Shaklee :)

Sengugut ni desebabkan oleh pergerakan otot uterus yang mengecut dan mengembang dengan kuat semasa darah kotor turun daripada dinding uterus membawa kepada kontraksi. Pergerakan ini yang menyebabkan kita berasa ngilu dan sakit.  ( Lepas tue kita berguling2 plak kan..angkat kaki tinggi2..hehehe )

JOM adik2 sayang, anak2 dara tue, kita rawat sengugut/PMS ni dengan SHAKLEE. Bukan ape..sengugut ni kadang2 boleh jadi penyebab kita lambat pregnant..pyebab cyst , fibroid dan endo. Cegah lebih elok kan dari mengubati. Tak rugi pon cuba dari anak dara..hilang sengugut hidup pon ceria kan..:)

Dalam Shaklee ada 3 supplemnt yang disarankan;-

B COMPLEX 

  • vitamin B5 iaitu asid panthoenik , B6 dan B12 telah membuktikan kesan yanhg baik ke atas sengugut
  • Vitamin B5 membantu mengurangkan rasa terttekan dan ianya diperlukan oleh kelenjar adrenal
  • Vitamin B6 membantu mengurangkan penyimpanan air, menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita, juga membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal
  • Vitamin B6 juga meringankan simptom-simptom fizikal dan mental termasuk kembung perut, pening, kerimasan dan perasaan marah-marah.
  • Vitamin B12 membantu meringankan tekanan, menghindarkan anemia dan ianya diperlukan untuk semua fungsi badan

OSTEMATRIK ( KALSIUM MAGNESIUM )

  • Wanita yang mengambil kalsium yang mencukupi dapat mengurangkan masalah sengugut
  • Sebelum haid bermula, PARAS BEKALAN KALSIUM AKAN MENURUN, dan menyebabkan emosi tidak stabil dan lain-lain simptom sengugut. Maka pengambilan kalsium tambahan dapat mengawal turun naik perasaan serta simptom2 yang lain.
  • Wanita yang menghidapi sengugut juga kekurangan Magnesium.

GLA COMPLEX

  • Apabila seseorang itu mengalami sengugut, ia melibatkan kekejangan otot didalan rahim. Kajian mengatakan, keadaan ini terjadi apabila tubuh seseorang kekurangan GLA ( Gamma Linolenic Acid) . Jadi dengan pengambilan GLA COMPLEX SHAKLEE adalah sangat perlu untuk memenuhi GLA yang kurang itu.
  • Pati biji boroge, iaitu biji tumbuhan yang merupakan sumber terkaya bagi GLA semulajadi.
  • Wanita yang menghidapi sengugut tidak dapat menukarkan asid linolenik ( sejenis asid lemak yang penting ) dengan baik unutk menjadi GLA. oleh itu, pengambilan GLA tambahan dapat meringankan simptom sengugut

KLIK GAMBO YE UTK LEBIH JELAS ;p

Untuk yang berada di kawasan IPOH, Tanjung Rambutan, Tasek, Tambun boleh terus dapat kan dengan Ara secara COD ye..lebih cepat n pantas..hehe.. kalau yg jauh2 tue jgn risau POS LAJU kan ade...:) ce contact Ara seperti di bawah ni yer .


SHAKLEE INDEPENDANT DISTRIBUTOR
ID NO :  987902
FARAH QURRATUN AINI
CALL | SMS | WHATSAPP : 016-4140985
FB : FARAH QURRATUN
FB PAGE : KEDAI VITAMIN & SET IBU HAMIL
COD : SEKITAR IPOH, TAIPING, SELAMA

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE