Sunday 13 May 2018

7 Tips Mudah Elak Bayi Muntah Susu


Muntah susu jangan dipandang ringan. Kebanyakan kes kematian bayi adalah berpunca dari muntah susu yang terkumpul di dalam mulut bay lalu menyebabkan bayi tercekik dan tak dapat bernafas. Oleh itu, adalah sangat penting bagi ibu untuk mengamalkan tips elakkan bayi muntah susu yang mudah dan praktikal ini.


cara atasi bayi muntah susu


Tegakkan badan bayi sebaik selesai menyusu


Tegakkan badan bayi sebaik sahaja habis menyusu. Ini adalah bagi memastikan tiada susu yang terkumpul di dalam mulut kerana dalam keadaan tegak, bayi akan menelan semua susu yang ada di dalam mulut.


Sendawakan bayi selepas menyusu


Jangan sesekali abaikan amalan sendawakan bayi selepas menyusu. Bayi wajib disendawakan setiap kali habis menyusu. Lagi banyak sendawa, lagi bagus. Sesetengah bayi mengambil masa yang agak lama untuk sendawa, jangan cepat bosan. Teruskan proses sendawakan bayi sehingga bayi sendawa, sekurang – kurangnya sekali.


Elakkan pergerakan membuai semasa dan selepas menyusu.


Pergerakan membuai sama ada menggunakan tangan atau memasukkan bayi ke dalam buaian boleh menyebabkan bayi muntah susu. Jangan terus buaikan bayi selepas menyusu. Jarakkan masa sekurang – kurangnya 15 minit.


Baringkan bayi dalam keadaan mengiring sebelah kanan semasa tidur.


Selepas bayi selesai menyusu dan sudah sendawa sekurang – kurangnya sekali, baringkan bayi dalam keadaan mengiring dan tepuk bayi perlahan – lahan sehingga tertidur. Kedudukan mengiring boleh mengurangkan muntah susu dan jika bayi munta, susu tersebut akan mengalir keluar, bukannya terkumpul dalam mulut dan menyebabkan kejadian yang tidak diingini.


Tinggikan kepala bayi 30 darjah semasa tidur.


Lapik kepala bayi dengan bantal setiap kali bayi tidur terlentang. Seperti tidur mengiring, kedudukan kepala yang tinggi akan mengurangkan muntah susu dan merupakan langkah berjaga – jaga supaya muntah susu keluar dari mulut.


Periksa sekiranya ada susu yang keluar dari mulut bayi semasa tidur.


Sentiasa periksa bayi yang sedang tidur. Jangan tinggalkan sendirian. Kadang – kadang ada susu yang terkumpul di dalam mulut bayi, terutamanya jika bayi tertidur semasa menyusu. Susu yang terkumpul boleh menyebabkan bayi tersedak atau tercekik.


Jangan biarkan bayi menyusu botol sendiri.


Apabila bayi sudah besar, ramai ibu yang meninggalkan bayi menyusu sendiri dengan cara menyendal botol susu dengan bantal atau pun memegang botol susu sendiri. Malah ada yang membiarkan bayi sendirian di dalam buai sambil menyusu. Ini adalah sangat BAHAYA!!! Jangan sesekali jadikan sebagai amalan.


Semoga tips – tips di atas yang saya kongsikan ini bermanfaat untuk mommies 2 semua. 

Boleh juga print tips ini dan berikan kepada pengasuh sebagai panduan atau pun lekatkan di peti sejuk sebagai panduan suami jika anda outstation. ENJOY YOUR BREASTFEEDING JOURNEY MOMMIES!!!

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE