Monday 3 July 2017

Kencing Manis Ketika Hamil Atasi Dengan Set Diabetes Ibu Hamil

Ibu hamil berisiko mendapat kencing manis ( diabetes ) ketika hamil. Penting untuk ibu-ibu hamil untuk terus buka buku di klinik agar ujian mengesan diabetes ini dapat dijalankan dengan lebih awal. Semua ibu hamil berisiko mendapat kencing manis ketika mengandung tanpa mengira ada sejarah keluarga yang mengidap diabetis atau pon tidak. Jesteru itu pemeriksaan awal sangat penting bagi mengesan diabetis ketika hamil.

cara atasi diabetes ketika hamil

Diabetis ketika hamil atau gestational diabetes berlaku kerana paras glukosa ibu melebihi paras normal. Keadaan jangka pendek ini berlaku semasa hamil sahaja dan paras glukosa tersebut akan kembali normal selepas bersalin. Lebih kurang dalam lima peratus wanita hamil mengalami gejala diabetes ketika hamil dan 70 peratus daripada mereka akan pulih daripada gejala tersebut.

Walaupun gejala diabetes semasa hamil selalunya pulih selepas bersalin, kebanyakan mereka akan menghidap diabetes jenis kedua di kemudian hari. Diabetes yang tidak dirawat akan memberikan kesan buruk terhadap kesihatan ibu dan bayi.

Antara yang berisiko ialah wanita hamil berumur lebih 35 tahun, ada sejarah ahli keluarga yang menghidap diabetes peringkat awal atau menghidap diabetes semasa kehamilan dahulu, berat badan sebelum hamil melebihi 80kg. Si ibu yang pernah bersalin dengan berat badan bayi melebihi 3.5kg juga berisiko tinggi mendapat diabetes. Juga wanita yang hamil kembar atau hydramnions.

Diabetes ketika hamil juga berisiko tinggi untuk menghidap pre-eclampsia ( mempunyai tekanan darah tinggi dan berlebihan protein dalam air kencing ) selepas empat bulan kehamilan. Selain itu juga berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan seperti vaginal moniliasis (jangkitan faraj), jangkitan pada luka yang menyebabkan lambat pulih dan 50 peratus daripada wanita hamil boleh menghidap diabetes jenis kedua kemudian hari.

Tujuan merawat diabetes semasa hamil adalah untuk mengekalkan paras glukosa dalam darah kepada normal. Wanita hamil yang menghidap diabetes perlu menjalani bsp iaitu ujian glukosa darah sebelum waktu sarapan, sebelum makan tengahari, sebelum makan malam dan dua jam selepas makan malam.

Set kencing manis untuk ibu hamil iaitu:-

Energizing soy protein ESP
Protein memberikan tenaga kepada ibu. Protein dengan khasiat asid amino lengkap sangat penting untuk membantu pertumbuhan bayi dalam kandungan. Selepas bersalin, protein yang lengkap dapat menyokong pengeluaran susu ibu dan membantu perkembangan bayi.
Ibu mengandung memerlukan 62.5 g protein sehari, manakala ibu menyusu memerlukan sekitar 70-75 g protein sehari.

VItalea 
Ketika mengandung, ibu mengepam sebanyak 30-50% darah lebih banyak setiap hari. Jadi ibu memerlukan zat besi yang lebih untuk memastikan bekalan hemoglobin (membawa oksigen) kepada bayi. Hemoglobin adalah protein di dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke sel lain dalam badan.
Apabila hemoglobin tidak mencukupi, sebab itulah anda boleh mendapat gejala anemia. WHO mendefinisikan anemia apabila bekalan hemoglobin berada di bawah 11g.dl. Kekurangan HB ini boleh menyebabkan:
  • Ketidaksuburan
  • Keguguran janin
  • Kelahiran pra matang
  • Bayi lahir dengan berat badan kurang (bawah 2kg)
  • Meningkatkan kematian bayi dalam kandungan
  • Menyebabkan ibu cepat merasa letih (semasa mengandung dan menyusu)
Zat besi diperlukan sebanyak 29mg/sehari bagi ibu mengandung. Manakala sebanyak 20-29mg sehari diperlukan bagi ibu yang sedang merancang untuk mengandung.

B-Complex
Semasa hamil, asid folik diperlukan untuk pembentukan saraf pada bayi yang penting untuk pembentukan tulang belakang dan otak. Asid folik yang mencukupi pada 28 minggu pertama dapat membantu mengurangkan risiko masalah spina bifida kepada bayi (neural tube defects – NTD).
Ibu mengandung memerlukan 600mcg sehari asid folik, manakala ibu menyusu memerlukan sebanyak 500mcg sehari.

Omega Guard
Asid lemak omega 3 diperlukan untuk pembentukan otak dan penglihatan bayi semasa mengandung. Selepas bersalin sehingga antara 18 dan 24 bulan, DHA masih diperlukan untuk membantu fungsi otak bayi.
Asid lemak omega juga penting untuk ibu yang mengalami masalah darah tinggi semasa mengandung (pre-aclampsia)

4 Vitamin shaklee ini membantu ibu hamil yang mengidap diabetes agar paras glukosa dalam darah stabil dan ibu serta bayi sihat sepanjang kehamilan. Namun pemakanan dan juga diet ibu semasa hamil perlu dijaga dan dikawal. 


Sekiranya anda didiagnos dengan kencing manis semasa mengandung, usah panik. Paling penting ibu harus bertenang dan dapatkan nasihat doktor untuk menjalani kehamilan sihat. Set mengandung kencing manis Shaklee menyediakan nutrisi sihat untuk anda dan bayi. 

Jika berminat boleh terus dapatkan disini atau anda boleh hubungi saya untuk dapatkan konsulatsi secara percuma. Cepat Hubungi saya 

PENGEDAR SAH SHAKLEE IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE SELAMA PERAK
PENGEDAR SAH SHAKLEE SELAMA KEDAH
PENGEDAR SAH SHAKLEE ST18 IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE BOTANI IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE BATU GAJAH IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE MERU IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE CHEMOR IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE MANJOI IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE TAMBUN IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE TANJUNG RAMBUTAN IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE SUNWAY IPOH
PENGEDAR SAH SHAKLEE KG KEPAYANG IPOH



SHAKLEE INDEPENDANT DISTRIBUTOR


ID NO :  987902
FARAH QURRATUN AINI
CALL | SMS | WHATSAPP : 016-4140985
COD : MERU IPOH, MANJOI, CHEMOR, TANJUNG RAMBUTAN, TAMBUN, PEKAN IPOH

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER PRODUK SHAKLEE